© picture alliance / PhotoAlto | Michele Constantini
Al een aantal dagen loopt een aap Safaripark Beekse Bergen vrij rond in de omgeving. Volgens een woordvoerder van het park is de aap, een kuifmangabey, niet gevaarlijk voor mens en huisdieren, maar toch baart zijn ontsnapping zorgen.
Het dierenpark had niet gedacht dat dit kon, maar de aap is afgelopen weekend kunnen ontsnappen door een gracht over te zwemmen. De aap werd enkele keren in hoge bomen in het park aangetroffen, maar was moeilijk te verdoven met een verdovingspistool. De voorbije dagen werd hij al enkele keren in de buurt van het park gesignaleerd.
"Ze zijn zo snel en handig. Als zo'n aap via de bomen gaat, is hij makkelijker het park uit dan wij", zo zegt Stijn Berger, bioloog bij het park, bij de NOS. Hij maakt zich wel zorgen: de hitte zou de aap geen parten moeten spelen, maar hij zal andere problemen veel moeilijker kunnen overwinnen.
"Hij houdt van blaadjes in bomen, dus wat dat betreft heeft dit aapje ons niet nodig nu. Het is ook wel lekker weer voor hem. Hij komt immers uit tropisch Afrika," aldus de bioloog. Toch zal hij in de bewoonde wereld niet genoeg voedingsstoffen vinden en het dus niet overleven: "Dat gaat dit dier op de lange termijn niet volhouden, dus we maken ons wel zorgen."
Picture: © picture alliance / PhotoAlto | Michele Constantini
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
