© picture alliance / Anadolu | Stringer
In Frankrijk is een eerste geval van besmetting met het ebolavirus vastgesteld sinds een nieuwe uitbraak in Congo werd gerapporteerd. Het gaat om een dokter die uit Congo naar Frankrijk is teruggekeerd na een humanitaire missie.
De dokter is onmiddellijk naar een gespecialiseerd centrum gebracht, zo meldde het Franse ministerie van Volksgezondheid woensdag. De man verkeert in een stabiele toestand, zo luidt het nog. Volgens het ministerie is het risico voor de algemene bevolking "heel laag".
De besmetting doet zich voor op een moment dat de Democratische Republiek Congo te maken heeft met een grote uitbraak, voornamelijk in de oostelijke provincies Ituri, Zuid-Kivu en Noord-Kivu. Daarbij zijn meer dan 260 sterfgevallen en ongeveer 1.000 besmettingen gemeld. In Uganda, een buurland van Congo, zijn volgens de Wereldgezondheidsorganisatie 20 personen besmet geraakt en zijn 2 personen overleden.
De autoriteiten zijn bezig met het opsporen van contacten van de dokter en Frankrijk heeft een monitoringsysteem opgezet voor hulpverleners die uit de regio terugkeren.
De uitbraak is bijzonder zorgwekkend omdat deze ook gezondheidswerkers treft en wordt veroorzaakt door de Bundibugyo-stam van het virus, waarvoor momenteel geen vaccin beschikbaar is.
Picture: © picture alliance / Anadolu | Stringer
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
