©picture alliance / NurPhoto | Balint Szentgallay
Tienduizenden mensen hebben zaterdag meegedaan aan de Pride in Boedapest, de eerste sinds het vertrek van oud-premier Viktor Orbán. De optocht trok onder meer over de Elizabeth-brug over de Donau en ging door een verzengende hittegolf heen. Volgens een journalist van AFP lag de opkomst lager dan in 2025, maar wel hoger dan bij eerdere edities, toen er ongeveer 35.000 mensen deelnamen.
De mars kreeg dit jaar een extra politieke lading. Vorig jaar kwamen immers nog meer dan 200.000 mensen op straat uit protest tegen het verbod op de Pride. Die ban maakte deel uit van Orbáns jarenlange beleid tegen LGBT+-rechten, dat onder meer werd verdedigd als “bescherming van kinderen”. Na Orbáns nederlaag in april heerst er opluchting binnen de Hongaarse LGBT+-gemeenschap, al zijn de discriminerende wetten nog niet verdwenen.
Op een persconferentie sprak ook de Belgische EU-commissaris voor Gelijkheid Hadja Lahbib, samen met burgemeester Gergely Karácsony. Lahbib noemde de betoging een teken van verandering. “De wind van verandering waait door deze grote natie”, zei ze. Ze wees erop dat de Pride van vorig jaar geschiedenis schreef en die geschiedenis ook mee veranderde.
De nieuwe pro-Europese conservatief Peter Magyar won in april de verkiezingen en maakte zo een einde aan zestien jaar Orbán. Tijdens de campagne bleef hij over LGBT+-rechten opvallend stil, maar nadien stelde hij dat de overheid mensen niet moet voorschrijven hoe ze moeten leven. Toch heeft zijn regering de anti-LGBT+-wetten van Orbán nog niet teruggedraaid.
De politie zag geen reden om de Pride te verbieden en het parket liet de vervolging tegen de organisatoren van vorig jaar vallen. Eind april oordeelde het Europees Hof van Justitie bovendien dat de Hongaarse anti-LGBT+-wet van 2021 in strijd is met EU-regels.
©picture alliance / NurPhoto | Balint Szentgallay
Trump dreigt "klus militair af te maken”
- 28 jun 2026 14:27
Populaire Russische blogger dreigt met militaire opstand tegen Poetin
- 28 jun 2026 14:04
