Historische mijlpaal voor goddelijke Sagrada Família
©picture alliance / NurPhoto | Urbanandsport
We mogen zonder zin voor overdrijving zeker spreken van een historisch moment want de stad Barcelona heeft hier maar liefst 144 jaar op moeten wachten.
Paus Leo XIV zegent vandaag de Toren van Jezus Christus, de centrale en hoogste toren van de Sagrada Família in Barcelona. Precies honderd jaar na het overlijden van de visionaire architect Antoni Gaudí voltooit een grootse ceremonie een van de belangrijkste bouwwerken in de christelijke wereld.
De toren, die een hoogte heeft van 172,5 meter, is nu het hoogste religieuze gebouw van Europa en maakt de Sagrada Família officieel het hoogste kerkgebouw ter wereld. Vrijdag werd het laatste en bovenste deel van het kruis geplaatst, waarmee het hoogste punt werd bereikt.
Een eeuw van vakmanschap
Deze mijlpaal weerspiegelt decennia van vakmanschap en toewijding. “Na meer dan een eeuw bouwen bereikt de Sagrada Família haar definitieve hoogte”, aldus TUI. “Een mijlpaal die decennia van vakmanschap en toewijding weerspiegelt”. De basiliek werd zestien jaar geleden reeds ingewijd door paus Benedictus XVI, maar de centrale toren ontbrak toen nog. Bij Gaudí's overlijden was de bouw nog maar voor een kwart voltooid. Met de tekeningen en ideeën van de kunstenaar in de hand namen andere architecten het werk over.
Nog werk aan de winkel
Hoewel de toren voltooid is, is de kerk nog niet helemaal klaar. De laatste gevel wordt nog gebouwd, en de volledige oplevering wordt verwacht rond 2032–2034.
Dit Gaudí-jaar markeert honderd jaar na het overlijden van de magistrale architect. Met het kruis op die toren en een voltooide constructie komt het einde van de bouw na bijna 125 jaar ook eindelijk in zicht. Maar critici vragen zich af of het nog wel het gebouw is wat Gaudí voor ogen had.
©picture alliance / NurPhoto | Urbanandsport
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
