©Gergő Szőke via Unsplash
Het politieke einde van het Hongarije van Viktor Orbán verloopt niet zonder slag of stoot. Er lijken heel wat conflicten te gaan escaleren.
Het Hongaarse Openbaar Ministerie beschuldigt de directeur van de Hongaarse Autoriteit Integriteit van onder meer verduistering en het vervalsen van documenten.
Ferenc Biró is de baas van de organisatie die corruptie in Hongarije moet bestrijden, maar hij werd nu ook zelf aangeklaagd voor corruptie.
De man zou 400.000 euro van de Hongaarse anticorruptie-organisatie verduisterd hebben, maar ontkent vooralsnog alle beschuldigingen. “Volkomen onterecht”, reageerde hij op de beschuldigingen bij 24.hu. Volgens hem gaat het om een politieke afrekening.
Biró leidt de Autoriteit Integriteit sinds de oprichting in 2022.
Lastercampagne door Orbán-clan?
Vorig jaar kwam de man in een mediastorm terecht nadat hij beschuldigd werd van machtsmisbruik en het gebruiken van geld van de organisatie voor onder meer de renovatie van zijn woning. Ook zou zijn vrouw gebruik hebben gemaakt van dienstwagens. Enkel dat laatste gaf hij toe, de andere aantijgingen ontkent hij met klem. Volgens Biró passen de aanklachten in een bredere poging om hem onder druk te zetten. Enkele dagen geleden zei hij in een interview dat zijn anticorruptieorganisatie onder druk werd gezet door het bewind van voormalig premier Viktor Orbán om bepaalde onderzoeken stop te zetten.
Orbán-clan zelf corrupt?
Tijdens de 16 jaar durende regeerperiode van Viktor Orbán zou volgens de directeur van de Hongaarse Autoriteit Integriteit door systematische corruptie meer dan 160 miljard euro verdwenen. Volgens Ferenc Biró proberen bepaalde figuren uit de vorige regering de aandacht dan ook af te leiden van cliëntelisme, verduistering van Europees en binnenlands geld en een gebrek aan transparantie. Fidesz ontkent die beschuldigingen volledig.
Péter Magyar, leider van de Tisza-partij, daagde met succes Viktor Orbán uit en doorbrak zo een belangrijk politiek hoofdstuk in de Hongaarse politiek. Orban was maar liefst 16 jaar onafgebroken regeringsleider, en stond er in totaal 20 jaar aan het hoofd van de regering. Maar daar kwam dus een einde aan nadat zijn vroegere bondgenoot de verkiezingen won.
Oppositieleider Péter Magyar maakte vroeger immers deel uit van Orbans partij, maar stapte eruit, voerde stevig oppositie en won met zijn Tisza-partij de parlementsverkiezingen in april met een ruime meerderheid.
Magyar staat symbool voor de politieke omslag in Hongarije en strijdt openlijk tegen corruptie en wil opnieuw een Europese koers varen.
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
