©picture alliance / Photoshot | -
Volgens meerdere huidige en voormalige Amerikaanse functionarissen groeit binnen het Pentagon de bezorgdheid over vermeende Israëlische spionageactiviteiten richting de Verenigde Staten. Het Amerikaanse ministerie van Defensie ziet een toenemende spionagedreiging vanuit Israël en het Defense Intelligence Agency (DIA), de militaire inlichtingendienst van het Pentagon, heeft het dreigingsniveau daarom opgeschroefd naar het hoogste niveau. Meerdere Amerikaanse media berichten over deze harde maatregel van het Pentagon.
De aanleiding voor de opschaling is volgens de berichten dat Israël onderhandelingen van de VS met Iran zou hebben geprobeerd af te luisteren. Het land zou informatie proberen te verkrijgen over Amerikaanse standpunten in de oorlog met Iran. Volgens de betrokken bronnen vreest het Pentagon dat Israël intensiever probeert informatie te verzamelen over interne discussies en strategische beslissingen binnen de regering-Trump rond het Midden-Oosten.
Grens overschreden
Tot nu toe hebben Israël en de Verenigde Staten volgens The New York Times geweten dat ze elkaar bespioneren en beide landen hebben dit ook getolereerd van elkaar. Maar Amerikaanse functionarissen melden dat er een grens is overschreden toen Israël recent probeerde Steve Witkoff af te luisteren. Witkoff is de belangrijkste onderhandelaar van president Trump in het conflict met Iran.
De twee landen zijn belangrijke bondgenoten in de oorlog met Iran, wat de spanningen rondom de spionageactiviteiten extra complex maakt.
Israël en Witte Huis twisten over berichtgeving
Een woordvoerder van de Israëlische ambassade meldt volgens NBC News in een persbericht dat het “volkomen onwaar” is dat Israël de VS bespioneert. “De Israëlische inlichtingendienst richt zich uitsluitend op vijanden, niet op bondgenoten”, aldus de ambassade.
Ook vanuit het Witte Huis wordt het verhaal tegengesproken. Een woordvoerder noemt de berichtgeving onjuist en stelt dat de gebruikte bronnen geen zicht hebben op de werkelijke situatie.
Het Pentagon zelf gaf tot nog geen commentaar op de berichten over de opschaling van het dreigingsniveau. De kwestie blijft onder hoogwaardig diplomatiek attentie staan, met beide landen die proberen hun relatie te beschermen ondanks de spanningen rond de inlichtingenactiviteiten.
©picture alliance / Photoshot | - illustratiebeeld van de ontmoeting tussen Trump en Netanyahu op 29 december 2025 in de VS.
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
