Tot 8.840 euro per maand voor Oekraïense soldaten aan het front
©Žilvinas Ka via Unsplash
Oekraïne trekt rekruten aan met hogere lonen en contracten van bepaalde duur.
Oekraïne is een nieuwe rekruteringscampagne gestart met kortere contracten en hogere lonen. De overheid heeft ingrijpende wijzigingen doorgevoerd om het leger aantrekkelijker te maken voor militairen. Sinds maandag kunnen zowel burgers als actieve militairen nieuwe overeenkomsten ondertekenen die een vaste looptijd en een gegarandeerde periode van demobilisatie bieden. Wie tekent, zit niet langer vast aan een contract van onbepaalde duur.
Frontsoldaten kunnen kiezen voor een looptijd van zes, tien of veertien maanden. Voor ondersteunende functies staat de teller op twee jaar. Na afloop volgt altijd een gegarandeerde rustperiode van minimaal zes maanden. Met dit vangnet wil Oekraïne de drempel voor vrijwilligers verlagen en de druk van de ketel halen rondom de mobilisatieplicht, die door het chronische tekort aan manschappen erg gevoelig ligt. “Vanaf vandaag kunnen burgers, gemobiliseerde militairen, actieve strijders en militair personeel dat al onder contract dient, nieuwe overeenkomsten ondertekenen”, verklaarde minister van Defensie Mykhailo Fedorov op Telegram.
Loonsverhoging tot 8.840 euro
De hervorming, die begin mei werd aangekondigd door president Volodymyr Zelensky, gaat gepaard met een flinke loonsverhoging. Het minimumloon voor niet-gevechtsfuncties stijgt van 20.000 naar 30.000 hryvnia per maand (ongeveer 580 euro). Voor militairen in de vuurlinie liggen de bedragen fors hoger: hun maandloon kan voortaan oplopen tot 460.000 hryvnia, zo’n 8.840 euro. Ter vergelijking: momenteel krijgt een soldaat voor een volle maand aan het front een extra bonus van 170.000 hryvnia (ongeveer 3.300 euro) boven op het basisloon.
“De nieuwe contracten bieden duidelijke dienstvoorwaarden, een gegarandeerde vrijstelling van mobilisatie na afloop van de dienst, een nieuw systeem van financiële ondersteuning en meer voorspelbaarheid en controle over de eigen militaire loopbaan”, aldus Fedorov die het nieuwe systeem bouwt op respect voor het individu, rechtvaardigheid en duidelijke regels. Het ministerie van Defensie kondigde ook een tijdelijk systeem aan waarmee deserteurs sneller kunnen terugkeren naar het leger via een versnelde procedure.
Groeiende weerstand tegen mobilisatie
De vrijwillige animo uit de begindagen van de oorlog is nagenoeg verdwenen. Waar het leger het in 2022 nog moest hebben van spontane aanmeldingen, draait het rekruteringssysteem nu bijna volledig op de mobilisatieplicht. Die verplichting stuit op veel weerstand. Oekraïne kampt met een chronisch manschapstekort, met veel personeel dat uitgeput is na jaren van intense oorlogsvoering tegen Rusland en zonder pad voor demobilisatie.
Buitenlandse strijdkrachten
Om de duurzaamheid van het Oekraïense leger te garanderen, zelfs na een mogelijke vredesakkoord met Rusland, en om de Oekraïense rangen van buitenaf te vullen, gaf president Zelensky de opdracht om “veel meer mogelijkheden om buitenlandse vrijwilligers in het Oekraïense leger aan te werven” te creëren. Buitenlandse strijders, vooral die uit Latijns-Amerika, spelen een toenemende rol in het Oekraïense leger. Volgens Fedorov is het doel met deze nieuwe rekruteringscampagne uiteindelijk om 30 tot 50 % van de rangen van aanvalssoldaten en infanterie met buitenlanders te vullen.
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
