Trump vraagt nieuwe garantie van Iraniërs: “Ze mogen geen kernwapens van andere landen kopen”
©picture alliance / Captital Pictures | -
De Amerikaanse president Donald Trump wil dat Iran niet alleen belooft geen kernwapens te ontwikkelen, maar ook garantie geeft dat het in de toekomst geen kernwapens van andere landen zal kopen. Die uitgebreide garantie moet volgens Trump vastgelegd worden in een nieuwe deal met Iran.
Trump eist uitgebreide kernwaarborg van Iran: “Geen ontwikkeling én geen aankoop”
“Aanvankelijk stond er alleen een clausule in dat Iran geen kernwapens zal ontwikkelen”, vertelde Trump tegen NBC News. “Iedereen was daar heel blij mee, behalve ik. Want wat gebeurt er als het die wapens gewoon koopt?”
De eis van de Amerikaanse president stuitte volgens hem eerst op verzet van de Iraniërs, maar zij hebben zich naar zijn zeggen intussen bij de voorwaarde neergelegd. Trump stelt dat een deal “heel dichtbij” is, al heeft hij die uitspraak de afgelopen weken al vaker gedaan zonder dat er tot nu toe een definitief akkoord volgde.
De clausule om aankoop van kernwapens van derden uit te sluiten, zou een belangrijke aanvulling zijn op het bestaande kernakkoord. Critici benadrukken echter dat preventie van aankoop even moeilijk controleerbaar is als preventie van ontwikkeling, aangezien clandestiene transacties moeilijk te detecteren zijn.
De onderhandelingen tussen de VS en Iran blijven onder internationale aandacht staan, met Europese landen die dringende oproepen doen voor een definitief akkoord om verdere escalatie in de regio te voorkomen. Intussen gaat het conflict verder.
Militairen omgekomen ondanks staakt-het-vuren
Ondanks een overeengekomen staakt-het-vuren zijn zowel aan Israëlische als Libanese zijde de afgelopen dagen militairen omgekomen bij gevechten in het zuiden van Libanon. Na gunstige signalen dat een vredesdeal tussen de VS en Iran in handbereik was, lijkt het staakt-het-vuren plots fragieler dan ooit. De afgelopen dagen meldden beide landen immers wederzijdse aanvallen,
Iran wil niet praten met VS door geweld van Israël
Iran staakt de communicatie met de Verenigde Staten dan weer vanwege het aanhoudende geweld van Israël. “Dat land schendt bestanden op alle fronten”, luidt de uitleg van de Iraanse overheid. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abolghasem Suleimani verklaarde dat Iran geen vertrouwen meer heeft in Amerikaanse diplomatieke inspanningen zolang Israël doorgaat met zijn militaire campagnes in de regio.
Iraanse tegoeden gebruiken om Golfstaten te vergoeden?
De VS zeggen te onderzoeken of Iraanse tegoeden kunnen worden ingezet om Golfstaten voor door de oorlog opgelopen schade te compenseren. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een speciaal team opgericht om de waarde van Iraanse financiële activa in internationale banken te beoordelen. Deze maatregel zou mogelijk leiden tot een nieuwe ronde van diplomatieke spanningen met Tehran, dat reeds heeft aangegeven dat het geen activa zal laten bevriezen voor compensatiebetalingen aan landen die het als “vijandelijk” beschouwt.
De internationale reactie op de escalatie is verdeeld. Europese landen hebben dringende oproepen gedaan om het staakt-het-vuren te respecteren, terwijl Rusland en China de Amerikaanse positie hebben bekritiseerd en Israël verantwoordelijk houden voor de aanhoudende destabilisatie van de regio. De UNIFIL-troepen in Libanon hebben hun waarschuwingen verhoogd en melden dat de situatie op de grens “extreem precair” is geworden.
Analisten waarschuwen dat de regio zich bevindt in een kritieke fase, waarbij elke nieuwe aanval kan leiden tot een bredere oorlog die meerdere landen in de Midde-Oosten zal betrekken. De economische gevolgen voor de regio zijn al merkbaar, met stijgende olieprijzen en toenemende investeringen in veiligheidsmaatregelen door Golfstaten.
©picture alliance / Captital Pictures | -
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
