©picture alliance / NurPhoto | Andrew Thomas
De voor vandaag geplande besprekingen tussen de Verenigde Staten en Iran in het Zwitserse Bürgenstock zullen niet plaatsvinden. De gesprekken zijn op het laatste nippertje uitgesteld. Zo laat het Zwitserse ministerie van Buitenlandse Zaken vrijdagochtend weten.
De Amerikaanse vicepresident JD Vance is bijgevolg niet naar Zwitserland vertrokken voor de gesprekken over een finaal akkoord met Iran. Dat maakte het Witte Huis bekend na de ondertekening van een protocolakkoord tussen beide landen.
Exacte reden voor de plotse annulering?
De oorzaak van de plotse kink in de kabel ligt volgens het Witte Huis bij de plannen voor de komende technische gesprekken. Die zijn immers nog niet afgerond. “De Amerikaanse delegatie heeft zich voorbereid om bij de eerste gelegenheid te vertrekken. Maar de logistiek voor deze onderhandelingen is nooit eenvoudig of voorspelbaar geweest”, klinkt het in de mededeling. Daarom blijft vicepresident Vance dus voorlopig in de Verenigde Staten. “Op dit moment vertrekt de vicepresident vanavond niet”, aldus het Witte Huis. Iran heeft gezegd dat het eerst "tekenen van uitvoering" wil zien voordat de gesprekken kunnen worden voortgezet en verwees naar de aanhoudende Israëlische aanvallen in Libanon als een obstakel voor duurzame vrede.
De Amerikaanse vicepresident JD Vance benadrukte eerder deze week dat de termijn van 60 dagen voor een definitief vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran vanaf donderdag loopt.
Volgens de Britse krant 'The Telegraph' werden de gesprekken in Zwitserland pas op het allerlaatste moment afgelast, waardoor zowel medewerkers van de Amerikaanse vicepresident JD Vance als een groep journalisten al klaarstonden op het tarmac van luchtmachtbasis Joint Base Andrews, van waar de delegatie zou vertrekken. Ook in Zwitserland, stonden al heel wat functionarissen en medewerkers van het Witte Huis paraat, in afwachting van de aankomst van de vicepresident.
Ook de voorzitter van het Iraanse parlement, Mohammad Ghalibaf, heeft zijn reis naar Zwitserland uitgesteld.
Na de ondertekening van hun intentieverklaring woensdag hadden de Verenigde Staten en Iran vrijdag officieel moeten beginnen met de 60 dagen durende onderhandelingen over een definitief akkoord, met name over het nucleaire programma. Het memorandum is echter wel in werking getreden.
De ondertekening van een memorandum van overeenstemming tussen Washington en Teheran moet 60 extra dagen onderhandelingen op gang brengen over het beëindigen van de oorlog. De Straat van Hormuz gaat wel al open.
Die periode van 60 dagen is dus met een valse noot begonnen. Zwitserland gelooft echter nog steeds dat het tot een effectief vredesakkoord komt: "Zwitserland blijft paraat en zet de voorbereidingen voort", verklaarde Nicolas Bideau, woordvoerder van het Federale Departement van Buitenlandse Zaken (FDFA), tegenover persbureau Keystone-ATS. Het land "blijft zich ten volle inzetten om de dialoog te bevorderen".
Maar misschien heeft Israël de echte sleutel tot het bereiken van een duurzaam vredesakkoord in handen?
©picture alliance / NurPhoto | Andrew Thomas
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
