Duitsland vraagt Nederland om regels rond arbeidsmigranten te verstrengen
©Paul Schneider via Unsplash
Duitse burgers die dicht bij de Nederlandse grens wonen, dringen aan op strengere regels voor arbeidsmigratie in Nederland. Zij vinden het immers een probleem dat Nederlandse bedrijven hun personeel vaak in Duitsland huisvesten. Die strategie veroorzaakt immers ernstige misstanden in de Duitse grensgemeenten.
Burgemeester Stephan Luyven van Goch, een stadje net over de grens bij Noord-Limburg, maakt zich grote zorgen over woekerhuren, appartementen met kakkerlakken en extreem krappe kamertjes. Veel Oost-Europese arbeidsmigranten, vooral uit Roemenië, wonen er immers in erbarmelijke omstandigheden. “Jaren geleden zagen we al dat meerdere uitzendkrachten op één kamer wonen. Met alleen een matras, meer niet. Dat is natuurlijk geen echte woning”, aldus Luyven bij Nieuwsuur.
De Duitse overheid heeft al maatregelen genomen: woningen mogen niet meer worden gekoppeld aan arbeidscontracten en voor bedrijven in de vleessector geldt een uitzendverbod. Die regels gelden niet in Nederland. “We bestrijden in Duitsland de symptomen van wat er in Nederland gebeurt”, zegt Luyven bij Nieuwsuur. “Ik verwacht eigenlijk dat Nederland deze wetten nu gaat meenemen.”
Nicoleta van BEAM, een adviescentrum dat arbeidsuitbuiting bestrijdt, schat dat Goch ongeveer 2.000 arbeidsmigranten huisvest op 35.000 inwoners. Voor kleine kamertjes wordt veel te veel huur gevraagd - bewoners betalen tot 450 euro per persoon, oftewel 900 euro per kamer. Veel mensen zijn trouwens bang om te spreken uit angst hun baan te verliezen.
Nederlandse bedrijven kiezen bewust voor Duitse huisvesting omdat woningen daar goedkoper zijn. Uitzendbureau RMS Meat Specialist uit ’s-Heerenberg erkent dat financiën “een van de redenen” zijn. Het bedrijf wordt vervolgd door het Duitse OM vanwege woekerhuren: migranten betaalden 320 euro per persoon per maand voor een bed, terwijl het OM zegt dat dit ongeveer 128 euro zou moeten zijn.
Minister Vijlbrief van Sociale Zaken dreigde vorige week met een uitzendverbod voor de vleessector als er voor 15 juni geen verbetering komt. Sinds 2021 zijn er 29 gesprekken gevoerd met de sector, maar zonder de noodzakelijke vooruitgang. De Tweede Kamer vindt dat de politiek te lang te weinig heeft gedaan, en benadrukt dat de problemen zich niet beperken tot de vleessector. Brancheorganisatie VleesNL zegt wel een actieplan te hebben en hard te werken aan verbetering.
Vance: ”Geweld wordt beantwoord met geweld"
- 27 jun 2026 16:52
Hitte doet ijs op Zwitserse gletsjers in recordtempo smelten
- 27 jun 2026 16:40
